Langtidsholdbar læring
Kurset er fantastisk. Underviseren er god. Emnet er interessant. Du lærer en masse nyt. Ugerne går. Alt det nye siver stille og roligt ud af din bevidsthed. Den nye, ”gamle”, hverdag vender tilbage. Langtidsholdbar læring? Ikke her. Du kan ikke mærke effekten af kurset længere.
Modellen har seks elementer.
1 – Forpligtelse
Alle involverede i uddannelsesrejsen eller forandringsprocessen skal forpligte sig til det, der skal ske. Det er lidt som et nytårsforsæt. Men så ved du også, hvordan det ofte går med den slags. Sådan er det også med læring. Selv om du forpligter dig, kan det sagtens gå galt. Din forpligtelse holder ikke. Derfor skal vi videre til næste element.
2 – Læring
Det handler om den konkrete læring, hvor du får de nødvendige kompetencer til at kunne varetage de nye eller anderledes opgaver. Det kunne for eksempel være i forbindelse med indførelsen af et nyt it-system.
3 – Anvendelser
Tredje element er selve anvendelsen af dine nye færdigheder. Succesen afhænger af, at du tager det nye til dig – altså bruger dine nye færdigheder.
4 – Støtte
Fjerde element er support eller støtte, hvor personer eller teknologi hjælper dig med at holde dine færdigheder skarpe.
5 – Kontinuitet
Til sidst handler det om at styrke og forankre læringen hos dig og i organisationen gennem træning, repetition og fortsat fokus.
6 – Evaluering
Lav en plan, hvor du løbende ser på, hvor du står i forhold til de dem første faser. Hvis dine mål er urealistiske – så laver du en ny og mere realistisk plan.
NYTTIG NAVIGATION
Dét hjælper jeg dig med