Konflikthåndtering
Lær det eller få hjælp
Hvordan løser I konflikter?
Konflikthåndtering er ikke et så brandvarmt emne, som det burde være. Arbejdspladser landet over oplever nemlig, og desværre, at interne konflikter koster dem penge.
Konflikthåndtering er faktisk et godt ord, for konflikter kan sagtens være medvirkende til en positiv udvikling i og med, at den kan fremme innovationen på arbejdspladsen, når meninger brydes. Omvendt kan den dræbe al kreativitet og trivsel i organisationen, hvis den kommer ud af kontrol.
Højt sygefravær kan være en af advarselslamperne. Det samme kan mange opsigelser. Konflikterne skal håndteres – ikke nødvendigvis elimineres. Selv om konflikter, der handler om faglige uenigheder, altså i sig selv godt kan være konstruktive, er det værd at bemærke, at konfliktløsning er et vigtigt værktøj under begrebet konflikthåndtering.
De tekniske uenigheder to medarbejdere imellem kan nemlig sagtes udarte til personlige konflikter, hvor man populært beskrevet går efter manden og ikke bolden. Konflikter opstår ikke bare mellem medarbejdere eller mellem medarbejdere og chefer. De opstår over alt i samfundet. Håndtering og løsning af konflikter burde faktisk komme på skoleskemaet allerede tidligt i folkeskolen.
Priseksempel
Forløb for to
- Forløb til 2 personer
- 2 x 1-times interviews med hver af medarbejderne
- 2 x 3-timers fælles dialogmøder
- For ledere, der oplever interne konflikter
Et eksempel på konflikt
To medarbejdere på en institution for udsatte borgere har et forskelligt afsæt i arbejdet. Den ene gør alt, hvad hun kan for at hjælpe borgerne med stort og småt. Den anden mener, hun bedst kan hjælpe borgerne ved at forsøge at få dem til at blive lidt mere selvstændige.
Hun synes kollegaen gør borgerne en bjørnetjeneste ved hele tiden at nurse dem. Omvendt synes kollegaen, at det er udtryk for manglende empati, hvis man ikke gør sig umage med at hjælpe dem med alle tænkelige problemer.
Begge vil borgerne det bedste, men de er uenige, og den uenighed kan vokse sig så stor og udvikle sig til et personligt fjendskab, der reelt kan ende med, at den ene er nødt til at sige op.
Konflikt trappen
Der findes mange forskellige kurser og uddannelser i konflikthåndtering. Mange arbejdspladser uddanner egne medarbejdere med kompetencer i at håndtere konflikter. Andre vælger at søge hjælp.
Her er jeg hos Robco Consulting klar med min egen tilgang, der blandt andet benytter den såkaldte konflikt trappe. Meget forenklet handler den om, at en konflikt i bund og grund har udgangspunkt i en uenighed om en bestemt sag. Håndteres uenigheden ikke i tide, vil den typisk vokse og udvikle sig til en personlig konflikt, som udvikler sig med ødelæggende kraft.
Lige som med sygdom kan en konflikt udvikle sig til at være umulig at løse, hvis den ikke håndteres på nogle af trappens nederste trin.
Kontakt mig endelig – gerne så hurtigt som muligt – hvis du oplever en konflikt, der bevæger sig hastigt op ad konflikttrappens trin.
Hvordan ved jeg, om jeg skal bruge en erhvervspsykolog?
Hvad er en erhvervspsykolog?
En erhvervspsykolog er en professionel, der anvender psykologiske principper og metoder til at forstå og forbedre menneskers trivsel og præstation på arbejdspladsen. Som erhvervspsykolog har jeg specialiseret mig i at hjælpe virksomheder og enkeltpersoner med at tackle forskellige udfordringer relateret til organisationsudvikling og psykisk arbejdsmiljø. Jeg arbejder med at forstå adfærd, motivation, kommunikation og arbejdsmiljø for at skabe positive forandringer og fremme trivsel på arbejdspladsen.
Hvordan ved jeg, om jeg har brug for hjælp?
Hvis I har ønsker om udvikling eller I oplever udfordringer på arbejdspladsen - stress, konflikter og problemer med kommunikation eller samarbejde, kan det være en god idé at søge hjælp fra en erhvervspsykolog. Jeg kan hjælpe med udviklingsproces og implementering af forandring. Andre gange kan det være svært at ved hvad det er der påvirker trivsel og produktivitet så kan jeg hjælpe dig med at undersøge og identificere og derefter håndtere de udfordringer, du står over for, og udvikle strategier til at forbedre trivsel og præstation på arbejdspladsen. Uanset om det drejer sig om stresshåndtering, konfliktløsning, lederudvikling eller andre arbejdsrelaterede spørgsmål, kan jeg tilbyde skræddersyede løsninger, der passer til jeres behov.
Arbejder du kun med store virksomheder?
Nej, jeg arbejder med både store og små virksomheder samt enkeltpersoner. Uanset størrelsen på din virksomhed eller din position i organisationen kan jeg hjælpe med at adressere dine udfordringer og støtte dig i at opnå dine mål. Jeg tilbyder skræddersyede løsninger, der er tilpasset jeres specifikke behov og ressourcer.
Tilbyder du løbende 1:1 kompetenceforløb?
Ja, jeg tilbyder individuelle kompetenceforløb, hvor vi kan arbejde tæt sammen for at udvikle og styrke dine kompetencer. Disse forløb er skræddersyet til at imødekomme dine unikke udfordringer og mål. Vi vil samarbejde om at identificere områder, hvor du ønsker at forbedre dig, og udvikle en handlingsplan for at nå dine mål. Gennem personlig coaching eller supervision vil jeg støtte dig i din personlige og faglige udvikling og hjælpe dig med at maksimere dit potentiale.
Hvad koster det at få din hjælp?
Priserne kan variere afhængigt af omfanget og typen af hjælp, du har brug for. Jeg tilbyder forskellige ydelser, der kan tilpasses dine specifikke behov og budget. Kontakt mig gerne direkte, så vi kan drøfte dine behov og præferencer, og jeg kan give dig en mere præcis prisoversigt baseret på din situation.
Hør hvad mine kunder siger
Vidensdeling & blogindlæg
Nyhedsbrevet for ledere
Ugentlige tips til en bedre kultur & trivsel i din organisation